阿恩阿斯普朗德机械制浆奖tilldelas Tomas Björkqvist, Mikael Lucander och Olli Tuovinen

Valmet companies pressmeddelande den 13 maj 2016欧洲东部时间12.00 (översättning)

2016 års Arne Asplund机械制浆奖tilldelas Tomas Björkqvist, Mikael Lucander och Olli Tuovinen。Utmärkelsen delas ut vartannat år av stiftelsen The Arne Asplund机械制浆奖基金会och främjar utvecklingen av ny teknik för tillverkning av högutbytesmassa。

Teamet som tilldelas utmärkelsen har tillsammans på ett systematiskt sätt, från lab- till fullskaledrift, visat att deras hypotes om en ny typ av slipyta gäller。Den grundläggande idén i deras upppfinning är att täcka ett malsegment i metall med ett mönster av diamanter, och även finna ett lämpligt mönster och en metod för att fästa diamanterna。Den nya typen av slipsten med diamanttäckt yta är känd som "Galileo-teknik" och är nu en etablerad metod känd över hela välden。

Den huvudsakliga bedriften med innovationen är Den möjliga energibesparingen på 150 - 500千瓦时/吨vid tillverkning av slipmassa, beroende på massakvalitet och andra driftsfaktorer。Samtidigt minskar massans spethalt。

信息来自pristagarna

托马斯Bjorkqvistfick sin doktorsexamen 2002维坦佩雷理工大学,芬兰。Hän är nu, efter en lång akademisk karriär,高级研究员维萨马大学。

米凯尔Lucanderhar magiisterexamen i polymerkemi från Helsingfors universitet i Finland, är pensionerad efter en lång karriär vid KCL i Finland där han var研究员。汉比德罗格som专家我det belönade项目。

奥利Tuovinenhar civilingenjörsexamen från Tekniska högskolan i芬兰。Han har haft flera productionsbefattningar inom den finska skogsindustriin och har tillbringat de senaste 30 åren inom Valmet, Tampella och Metso。Hän är för närvarande主厨för Forskning och Utveckling på维美德。

Utmärkelsen kommer att delas ut den 2016年9月27日på国际机械制浆会议,IMPC。TAPPI är värd för evenemanget som kommer att gå av stapeln i杰克逊维尔,佛罗里达州,美国。

Stiftelsen Arne Asplund机械制浆奖基金会

Utmärkelsen阿恩阿斯普朗德机械制浆奖främjar utvecklingen av ny teknik för tillverkning av högutbytesmassa。Den delas ut till en eller flera personer som ett erkännande av enastående insatser inom forskning och utveckling av mekanisk massateknik。

Stiftelsen的阿恩阿斯普朗德机械制浆奖基金会etablerades 1985年för att hedra minnet av博士阿斯普朗德bidrag直到massoch造纸工业。Priset möjliggjordes genom en捐赠från Valmet直到stiftelsen 1985。Ordförande i stiftelsen är教授Göran Bengtsson。

企业沟通

För mer信息kontakta:
Thomas Granfeldt,高级项目经理,纸浆和能源业务线,Valmet och兼职教授,密特大学,电话+46 70 630 33 93。

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av teknik,自动化och服务inom massa-,造纸- och能源工业。Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service。

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder。I Sverige kommer tekniken I tre av fyra pappersbruk från oss。Vi哈尔弗莱拉产品- och R&D恩赫特瓦拉夫德största芬兰人i Göteborg,卡尔斯塔德och松兹瓦尔。

Valmets服务inkluderar allt från外包av underhåll直到储备och förbättringar av fabriker och anläggningar。Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och producktionslinjer för mjukpaperer, kartong och paperer, som kraftverk för production av bioenergi。Valmets avancerade automationslösningar sträcker sig från enstaka mätningar till omfattande, nyckelfärdiga automationsprojekt för hela anläggningar。

瓦尔梅兹nettoomsättning 2014 var cirka 2,5 miljarder欧元。Våra 12 000 medarbetare runt om i världen芬兰人nära昆德拉och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag。Valmets huvudkontor ligger i Esbo,芬兰,och företaget är noterat på纳斯达克Helsingforsbörsen。

Mer信息芬兰påwww.valmet.sewww.twitter.com/valmetglobal